ا اوت 2023 - بر اساس نتایج یک کارآزمایی بالینی که توسط محققان دانشکده بهداشت دانشگاه جورج تاون، دانشگاه نبراسکا-لینکلن و MedStar Health انجام شد، سطح قند خون ناشتای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به مدت چهار هفته نوشیدنی چای تخمیر شده ی کامبوچا را مصرف کردند، در مقایسه با زمانی که یک نوشیدنی پلاسبو با طعم مشابه مصرف کردند، پایین‌تر بود.

این یافته، از یک آزمایش امکان‌سنجی کوچک 12 نفره، به پتانسیل یک مداخله غذایی اشاره می‌کند که می‌تواند به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند و همچنین پایه‌ای را برای یک کارآزمایی بزرگتر برای تأیید و گسترش این نتایج ایجاد می‌کند.

این یافته در 1 آگوست 2023 در Frontiers in Nutrition منتشر شد.

کامبوچا، یک چای تخمیر شده با باکتری ها و مخمرها است که از 200 سال قبل از میلاد مسیح در چین مصرف می شود، اما تا دهه 1990 در ایالات متحده محبوب نشده بود. محبوبیت آن با ادعاهای حکایتی در مورد بهبود ایمنی و انرژی و کاهش میل به غذا و کاهش التهاب تقویت شده است، اما اثبات این فواید تاکنون محدود بوده است.

دکتر دان مرنشتاین، نویسنده این مطالعه و استاد علوم انسانی در دانشکده بهداشت جورج تاون و استاد پزشکی خانواده در دانشکده پزشکی دانشگاه جورج تاون، گفت: برخی از مطالعات آزمایشگاهی و آزمایشاتی که بر روی جوندگان با کامبوچا انجام شده است امیدوارکننده بودند و یک مطالعه کوچک بر روی افراد بدون دیابت نشان داد که کامبوجا قند خون را کاهش می‌دهد، اما طبق دانش ما این اولین کارآزمایی بالینی است که اثرات کامبوجا را در افراد مبتلا به دیابت بررسی می‌کند.اگرچه تحقیقات بیشتری باید انجام شود، اما نتایج این کارآزمایی بسیار امیدوارکننده است.

دکتر مرنشتاین گفت: یکی از نقاط قوت آزمایش ما این بود که به مردم نگفتیم چه بخورند، زیرا از طرح متقاطع استفاده می‌کردیم که تأثیرات هر گونه تغییر در رژیم غذایی افراد را محدود می‌کرد.

این طرح متقاطع شامل یک گروه از افراد بود که روزانه حدود هشت اونس کامبوچا یا نوشیدنی دارونما را به مدت چهار هفته می‌نوشیدند و پس از یک دوره دو ماهه برای پاک شدن اثرات بیولوژیکی نوشیدنی‌ها، کامبوچا و دارونما بین گروه‌ها جایگزین گردید و افراد برای چهار هفته دیگر نوشیدنی ها را مصرف کردند. به هیچ یک از گروه ها گفته نشد که در آن زمان چه نوشیدنی دریافت می کردند.

به نظر می رسد کامبوچا میانگین سطح قند خون ناشتا را پس از چهار هفته از 164 به 116 میلی گرم در دسی لیتر کاهش داد در حالی که این تفاوت پس از چهار هفته با دارونما از نظر آماری معنی دار نبود. دستورالعمل های انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که سطح قند خون قبل از غذا باید بین 70 تا 130 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

محققان همچنین ساختار میکروارگانیسم‌های تخمیری در کامبوچا را بررسی کردند تا مشخص کنند کدام مواد ممکن است فعال‌ترین باشند. آنها دریافتند که این نوشیدنی عمدتاً از باکتری های اسید لاکتیک، باکتری های اسید استیک و نوعی مخمر به نام Dekkera تشکیل شده است که هر میکروب تقریباً به اندازه یکسان در این نوشیدنی موجود است. این یافته با تعیین توالی ژنRNA ، تایید شد.

دکتر رابرت هاتکینز، استاد دانشگاه نبراسکا-لینکلن و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: مطالعات مختلف روی برندهای مختلف کامبوچا از تولیدکنندگان مختلف، ترکیب‌ها و فراوانی‌های میکروبی کمی متفاوت را نشان می‌دهد. با این حال، باکتری ها و مخمرهای اصلی بسیار قابل تکرار هستند و احتمالاً از نظر عملکردی بین مارک ها و دسته ها مشابه هستند، که برای آزمایش ما اطمینان بخش بود.

چاگای مندلسون، نویسنده ارشد این مقاله، از آزمایشگاه دکتر مرنشتاین، گفت: تقریباً 96 میلیون آمریکایی به پیش دیابت مبتلا هستند و دیابت هشتمین علت مرگ و میر در ایالات متحده است و همچنین عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه است.

او افزود: ما توانستیم شواهد اولیه ای از یک نوشیدنی معمولی ارائه کنیم که می تواند بر دیابت تاثیر بگذارد. ما امیدواریم که یک آزمایش بسیار بزرگتر، با استفاده از درس هایی که در این کارآزمایی آموختیم، انجام شود تا پاسخ قطعی تری به اثربخشی کامبوچا در کاهش سطح قند خون و در نتیجه پیشگیری یا کمک به درمان دیابت نوع 2 بدهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-07-kombucha-blood-sugar-people-diabetes.html